måndagen den 12:e januari 2009

Dyrbar kärlek, av Ramona Fransson

Det här är den första boken i en serie kriminalromaner. Jag ramlade in på författarens hemsida av en slump, tyckte att böckerna såg trevliga ut med sina stilrena omslag, och bad att få ett ex att recensera. Dyrbar kärlek landade i min brevlåda efter bara ett par dagar och nu har jag läst den. Jag tycker att det är så roligt att stöta på böcker som inte finns i boklådorna i mina egna hemtrakter. Franssons böcker utspelar sig på västkusten och det är också där som de säljer i riktigt fina upplagor enligt den här artikeln.

Så, över till själva boken! Historien känns hyfsat hållbar, även om det går ganska raskt på slutet när alla lösa trådändar ska samlas ihop och knytas ihop... Allt känns inte alldeles realistiskt, men det är ju en författares frihet att få hitta på så att historien ska få ett vettigt slut någon gång. Vissa delar av historien känns väldigt klichéartade, men vi vet ju alla att dikten överträffar verkligheten - så det är ju helt omöjligt att säga att det ena eller det andra scenariot inte skulle kunna inträffa... Människor gör ju verkligen vad som helst för pengar, och det är en fråga som Fransson verkligen belyser i den här boken!

Historien skulle dock vinna på att presenteras lite annorlunda, tror jag. Väldigt mycket sägs rakt ut och läsaren får gissa och ana lite för lite. När jag läser deckare vill jag oftast få gissa och ana en del. Det hade blivit mer spännande om det hade varit mer ledtrådar och "planteringar" istället för att författaren, som nu, berättar i klartext. Tror jag!

Språket flyter inte riktigt bra. Ett avsnitt som nedanstående gör att alla mina inneboende språk- och gestaltningspoliser radar upp sig och kräver att få arbeta:

"Han kommer aldrig att glömma hur hon hade sett ut, dinglande med långa välsvarvade ben och klädd i en svart kort glittrande klänning med djup urringning där två meloner vällt fram. När de väl fick kontakt med varandra hade hans blick nästan oavbrutet dragits till hennes urringning. Hennes porlande skratt hade varit balsam för hans trasiga själ."

Ja, och när den där inneboende armén har satts igång, så är det svårt att få dem att ta tjänstledigt. Det innebär att jag kanske blir onödigt kritiskt inställd till det språkliga, istället för att läsa med mer förlåtande ögon.

Jag var väldigt skeptisk till Camilla Läckberg, då jag hade läst hennes första kriminalroman - men i takt med att hon har skrivit fler böcker har också hennes skicklighet som författare ökat. Numera tycker jag att hon väver ihop riktigt intressanta böcker. Övning ger färdighet. Detsamma tror jag gäller för Ramona Fransson också. Fransson har kapacitet att snickra ihop en hållbar historia, men hon har - i sin debutbok - inte hunnit med att finslipa sitt skrivande så att berättelsen går att läsa utan att man hakar upp sig på småsaker.

Författaren har varit vänlig nog att skicka samtliga böcker i serien hem till mig, tillsammans med en mer självbiografisk roman - och det är böcker som jag absolut har för avsikt att läsa. Men jag tänker låta dem vila ett tag, för att jag inte ska ha mina små irritationsdetaljer från den här boken i alltför färskt minne. De ska få en rättvis chans att visa upp sig från sin bästa sida! ;-)

8 kommentarer:

  1. Men vad roligt! Jag har också ramlat in på den hemsidan vid flera tillfällen och blivit nyfiken på hennes böcker. Kul att se en recension av en av dem också.

    Just det; Dalai Lama-boken kom idag! Tack så jättemycket!

    Kram
    /Ango

    SvaraRadera
  2. Vad bra att den kom fram! Slit den med hälsan! ;-)

    SvaraRadera
  3. Den där texten ur boken ger mig ingen läslust. Ska bli intressant att höra vad du tycker om de andra småningom.

    SvaraRadera
  4. Woops, vad fort det försvann!
    Jag ska ändå ta en kik på hennes hemsida, skulle det stå också!

    SvaraRadera
  5. Njä, det är just såna partier som får mig lite skeptisk - men det kan ju vara sådant som man arbetar bort till kommande böcker... Man måste få skriva lite "rackligt" om det är ens första bok. ;-)

    SvaraRadera
  6. Hej

    Tack för en ärlig kommentar det uppskattar jag. Och jag hoppas att jag har utvecklats *ler*. men som sagt jag är verkligen glad för en ärlig recension.

    Mvh
    Ramona Fransson

    SvaraRadera
  7. Hej Ramona!
    Kul att du läser! ;-)

    SvaraRadera
  8. Underbara böcker som är svåra att slita sig ifrån.

    SvaraRadera