söndag 13 september 2009

Dagens mest kreativa

Dagen har varit en ganska god repris över gårdagen, undantaget shoppingen. Dock läste jag en dikt inne hos Jag blommar på morgonen, som fick mig lite skrivsugen. Det är en dikt som fokuserar på ens ursprung, och jag kunde inte låta bli att göra min version av dikten. Den ursprungliga mallen finns här, för den som vill göra ett eget försök!
Så här blev min dikt:

Jag kommer från de vida viddernas land, från apelsinklyftornas och den varma chokladens skogsgläntor under vårsolens första trevande strålar.
Jag kommer från det höga husets höjd, där midnattssolens röda strålar och de blå isande vindarna under årstidernas gång turades om att fylla oss med livets lust.
Jag kommer från dvärgbjörkarnas, rallarrosornas och de vita renarnas land, från tallarnas, blåbärsrisets och mossans land.
Jag kommer från hantverkets barn, från sömmerskans dotter och från tystnadens söner.
Jag kommer från det land där viljan att bita ihop är starkare än svagheten att duka under, från det land där jantelagens tvingande bojor skapade jävlaranamma.
Jag kommer från det land där man skulle sikta mot stjärnorna men vara beredd att landa i tallarnas kronor, från landet där allt var möjligt för den som vågade – men där väsen som inte syns kunde dra en ned i djupet.
Jag kommer från den gudstro som försvagats, som lever inombords och döljs för andra – men stärker i förtvivlans tider.
Jag kommer från snöns rike, från fjälltoppar och från havsband. Från köttsoppa med klimp och plättar med hjortronsylt.
Jag kommer från den mormor som skänkte mig sitt sinne för färg och form, från den mor som gav mig sin envishet och från den far som lät oss kvinnor ta den plats de behövde.
Jag kommer från tonårskärlek; välsignad, bevittnad och i minne bevarad, vid rosen på graven.
Jag kommer från en ask med gulnade fotografier, ett bröllopsfoto i en byrålåda och en rad småbarn i svartvita ovala ramar på en vägg. Från minnen som vårdas.

5 kommentarer:

  1. Mycket fint! och ger mig en tydligare bild av dig!

    SvaraRadera
  2. Så vackert. Skriv ut, rama in och häng upp på väggen.

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig dikt - och vilken bra mall! Tack för länken!

    SvaraRadera