torsdag 10 september 2009

Inbjudan till debatt - uppdaterat

För den som är intresserad, har Cosy Crime återkommit till funderingen huruvida man förväntar sig hårdkokta deckare från ett förlag som kallar sig just cosy. Recensionen som inledde det hela finns här, och mitt svar på förläggarens kommentar finns här. Och i det senaste inlägget finns alltså Cosy Crimes färskaste kommentar.

Lösryckt ur sitt sammanhang återger jag kommentaren här:

Hej allesammans!

Vi engagerar oss i frågan eftersom vi formligen älskar både kriminallitteraturen i gemen och tanken på vad den här klubben kan komma att leda till när det gäller den svenska utgivningen. Vi försökte verkligen att vara tydliga när vi lanserade klubben och avsikten med det svar vi publicerade var inte att "försvara" oss så mycket som att "förklara" oss. Jag beklagar verkligen att det tagits som en klapp på huvudet med negativa förtoner, och lovar att tänka ännu mer på hur det kan tänkas tas innan jag sätter fingrar mot tangenter nästa gång.

När det gäller "en hel del uppmärksamhet" törs vi nog stå på oss.

Kanske borde vi starta en ny omröstning: "Tycker du att CosyCrime skall byta namn till något mer passande? Vad?" Jag är öppen för förslag!

Med djupaste respekt,
Hans-Olov Öberg
grundare av Kalla Kulor Förlag och dess lillasyster CosyCrime
den 9 september 2009 11:05


För den som vill engagera sig står kommentarsfältet öppet. Den som föredrar det, går naturligtvis direkt till Cosy Crime och yttrar sig där.

Uppdatering: I kommentarsfältet har Vixxtoria skrivit ett mycket välformulerat och välgenomtänkt inlägg, som jag helt och fullt instämmer i. Tack för att du tog dig tiden att göra det så ordentligt!

4 kommentarer:

  1. Tja, om Cosy Crime har ju själva valt sitt namn, och det vore väl enklare för alla om man gav ut böcker inom den subgenre av deckarkategorin som namnet associerar till. Då ökar sannolikheten för att man når rätt läsargrupp, och att alla blir nöjda.

    Om man ska fortsätta ge ut böcker som liknar den första kan det kanske vara en idé att byta namn till Hard-boiled Crime. Att ägna sig åt semantiska hårklyverier om att det kan vara mysigt att läsa hårdkokta deckare, och att det är det förlagsnamnet syftar på blir lite konstigt.

    För övrigt verkar förlaget hugga på allt möjligt som inte odelat hyllar dem; de raljerade över detta inlägg hos mig, till exempel:

    http://ombockersomjaghunnitlasa.blogg.se/2009/june/peaken-passerad.html

    Rent generellt tycker jag att Cosy Crime har ett väldigt konstigt förhållande till bokbloggarna. Som du skriver själv, En bok om dagen, man kan inte (varken som privatperson) eller företag förvänta sig att alla tycker om allt man gör. Men om man vill sälja böcker får man bete sig lite professionellt visavi bokläsare. Bokbloggare är per definition folk som läser mycket, och som gärna skriver om det. De läser också varandra, och inspireras.

    Så mitt tips till alla förlag - inte bara Cosy Crime - är följande: Stryk bokbloggare medhårs, och vi tycker om er (kanske trots dåliga böcker). Smickra oss, och vi kommer testa nästa bok, trots att vi inte gillade den första, bara för att se om ni lyckats bättre denna gång. Uppmuntra oss genom att länka även till våra mindre positiva inlägg om böcker och förlag (för det är länkar som är hårdvaluta i bloggvärlden; vi vill att folk ska läsa våra bloggar, vi vill inte lämna boktips på era förlagssidor, vi vill lämna länkar till våra blogginlägg!) Ta vårt bokintresse på allvar, ta våra åsikter till er, för även om inte en enskild bokbloggares åsikt är så tung, så är vi ganska många. Vi läser varandra, och vi är utgör ett ganska representativt urval av den läsande befolkningen. Om ingen bokbloggare gillar din produkt - hrm, ja hur ska då resten av bokförsäljningen gå?

    Idag googlar folk på boktitlar - de googlar inte på förlag. Det gör att de får upp länkar till bokbloggar som hissar och dissar böcker.

    Så förlag, svälj stoltheten och ilskan om någon inte tycker om era böcker. Förklara inte att en bokbloggare "missförstått" er (i alla fall inte i skrift på nätet). Och visa lite respekt! Det är förlagen som är beroende av läsarna, inte tvärtom! Bokbloggare är läsare. Och vi tar läsningen på allvar!

    SvaraRadera
  2. Cosy Crime? Dåligt namn. Två ord som rimmar illa. Men jag hade gissat att man gav ut mordgåtor typ Agatha Christie. Inga styckmord, ingen människoslakt och sånt. Stillsamma giftmord och intriger, knivkastare och båtutflykter. Det stuket ;)

    SvaraRadera
  3. Smultron; Jamen precis. Det är så man tolkar Cosy Crime!

    SvaraRadera
  4. Ingen orsak :-)

    Jag har funderat på det hela ett tag, och jag läste både din recension för några veckor sedan och CC:s kommentar. Däremot hade jag missat uppföljningarna på din blogg, så de tog jag mig tid med nu.

    SvaraRadera