onsdag 16 september 2009

Music, music, music...

Alltså, man kan tro att det enda jag gör nuförtiden är att kolla på Idol. Det är inte riktigt sant.

Jag har till exempel tagit mig själv i kragen och börjat måla köksstolarna (vilket jag skulle ha gjort i somras), och det innebär att jag igår satt ungefär hela dagen i vårt garage och målade. Idag hoppas jag att jag kan smacka på ännu ett lager färg. Det fina köket ser just nu ut som ett tivoli, med ett hopplock av stolar och färger och jag vet inte vad. Glöm pimpningen!

Jag virkar. Igår kväll tog sig minstingen en titt på min hög med nya, virkade rutor och sade: "Mamma. Du tänker väl börja fästa trådar snart? Du kommer ihåg hur det var förra gången? Då sköt du upp det där trådfästandet till sist och sen fäste du trådar i flera veckor..." Men nä. Jag har inte tänkt börja fästa trådar riktigt än. Bara några rutor till! Det är så himla tråkigt att fästa trådar... ;-) Medan jag virkar, tittar jag och mittentösen på Grey's Anatomy från början.

Igår fick jag nöjet att pillra ut en hårsnodd som hade slingrat sig runt en liten propeller i tvättmaskinen. Det betyder att man måste tömma vattnet ur maskinen direkt på golvet (kul, jättekul) och sedan öppna maskinen lite för att komma åt den där propellern. Och sen svära loss hårsnodden. Nästa person som lämnar jox i fickorna, får själv genomföra det där pillrandet. ;-(

Som om inte det vore nog, så skapades jätteproppen Proppen i toalettstolen också, just igår. Det är inte roligt. Men nu är den bortplockad och toan är i funktion. Det är ännu ett jobb jag avskyr; att avlägsna jätteproppar ur toan. Typiskt att sånt ska hända när maken är utomsocknes på älgjakt i evinnerliga tider. Annars hade han fått ta hand om eländet. Men nu roade han sig alltså med att skjuta älg.

Sen jobbar jag. Promenerar med vovven. Lagar middag. Kliar vovven på magen. Lite sånt. Men läsningen, den går det sämre med. Jag har precis läst ut Mörkermannen, och skriver nog om den i eftermiddag. Fast sedan är det en svacka. Allt jag vill läsa är Pandurokatalogen och gamla mönstertidningar med virkerier i.

Som en liten uppmuntran inför dagen lägger jag in ett klipp från gårdagens Idol. Två töser som sjöng samma sång, men med helt olika röster. Något förvirrande valde tv4s producenter att klippa ihop dessa tjejer till ett inslag, så det är så vi får ta det. Lyssna:

4 kommentarer:

  1. Men du, ett tips: Virka in garnändarna när du gör stolparna, så behöver du bara klippa bort det som sticker ut sen. Inget fästande med andra ord! :)

    SvaraRadera
  2. Jamen, det gör jag på första varvet! Men sen funkar inte det. Jag virkar inte mormorsrutor nu, utan en annan sort där man inte byter färg stup i kvarten! ;-)

    SvaraRadera
  3. det är nog därför jag inte tittar på idol utan bara läser böcker istället. jag är helt enkelt för blödig, hahaha :D

    SvaraRadera
  4. Åh, jag känner igen mig i så mycket av det du skriver. Panduro-katalogen och gamla handarbetstidningar känns väldigt intressant. ;)

    Vad mysigt att se Grey's från början OCH virka. Jag hoppas att jag kan köpa på mig alla tidigare säsonger och titta från början jag också. Men nu längtar jag (tänk redan i september är det dags!) efter säsong 6!

    Tack för att du visar idolklipp. Jag tittar också, men det är mysigt att få en repetition. :)

    SvaraRadera