söndag 6 september 2009

Säsongsstart Top Model

Ja, då var det dags för tolfte omgången av Top Model med Tyra Banks och en bunt förhoppningsfulla unga damer. Det här är ju, som jag tidigare skrivit, ett av de mest motsägelsefulla program som finns. Å ena sidan trumpetar man ut att originalitet och personlighet väger mycket, mycket tungt i tävlingen - å andra sidan granskar man deltagarnas kroppar och utseende in i minsta detalj för att sedan klanka ned på det som avviker från gällande skönhetsideal. Helt vansinnigt är det, och helt omöjligt att inte dras med i cirkusen. Jag måste bara kolla.


Mitt i programmet, någonstans då jag lyssnade med ett öra, tittade med ett öga och bara hade halvt fokus på det som visades på teven (för att jag samtidigt räknade maskor i stickningen), hörde jag Tyra Banks kommentera någons knöliga ben i pannan. Det var en lång harang om att sådana knöliga ben är just det som kan göra ens utseende unikt och därmed eftertraktat och hon rekommenderade att man inte skulle ha "bangs" för knöligheterna. Så lyckas jag också hinna med att läsa textremsan som menar att Tyra sade att man "inte ska banka ut såna knöliga ben i pannan". Det måste ha varit ordet "bangs" som ställde till det där. Men småroligt blev det. ;-)
(Och här hittade jag ett klipp där just den där knölen i pannan diskuteras. Ganska exakt 2.45 in i klippet.)

6 kommentarer:

  1. Var det idag? Å jag missade det... =(

    SvaraRadera
  2. Vad är det som lockar och är bra med programmet tycker du?

    SvaraRadera
  3. Niclas; Bra vet inte om jag har sagt att det är..! Däremot är det rätt kul att få en inblick (om än tillklippt, begränsad och i vissa avseenden säkerligen falsk) i en värld som är så totalt olik ens egen vardag. Och att studera hur människor i t.ex. Robinson, Top Model och liknande program beter sig - det är högintressant!

    SvaraRadera
  4. Ok. Jag tog dina ord om programmet för iver. Mea culpa. Såpor av olika slag är kul att studera. Jag har tagit ganska många repliker från dokusåpor och återanvänt dem i mina böcker och noveller. Det är ett annat sätt att dra nytta av sitt tv-tittande.

    SvaraRadera
  5. Nämen du, det fanns ju såklart iver i mina ord! Annars skulle jag inte häcka framför Top Model. Det är väl lite grann som så att man inte vill ha lyxig, vällagad oxfilé jämt och ständigt även om man vet att det är kvalitetsmässigt överlägset - någon gång omsänder är det gott med en rejäl portion hamburgare från McDonalds i all sunkighet... Jag är väldigt mycket allätare och blandar friskt bland vad som anses vara "högt och lågt" av litteratur, film och teveprogram!

    Kreativt av dig att utnyttja repliker på det vis du beskriver! ;-)

    SvaraRadera
  6. Åh det är ett av mina favoritprogram. Jag har kollat på repriserna i sommar och fascineras liksom du av hur folk fungerar i olika sammanhang. Tack för påminnelsen om säsongsstart. Annars hade jag missat det. Repris på lördag av första avsnittet för oss som missade igår.

    SvaraRadera