lördag 21 november 2009

Funderar och funderar...

Jag har läst en hel del inlägg runt om på bloggar de senaste dygnen, kring bokbyten. Somliga är odelat positiva, andra har negativa erfarenheter och är inte särskilt nöjda. Eftersom det är jag som arrangerat de bokbyten som har förekommit, är jag naturligtvis berörd av debatten.

Det finns synpunkter på vilka som ska få vara med. För mig har det viktigaste varit att man ska ha en aktiv blogg (vilket funnits med som krav). Formuleringen "en aktiv blogg" säger ingenting om hur ofta man ska uppdatera sin blogg, men för att en blogg ska vara aktiv ska det hända något på den åtminstone någon gång i veckan, tycker jag. Andra menar att en aktiv blogg uppdateras varje dag, gärna flera gånger dagligen - men det tycker jag är smått höga krav. Den vuxna bloggvärlden har allt som oftast ett liv vid sidan av internet-livet - och då finns helt enkelt inte tiden att uppdatera sin blogg hur ofta som helst. Det där livet vid sidan av internet, det kan också bjuda på dödsfall, sjukdom, skilsmässa och andra omvälvande händelser som man inte styr över och som innebär att internet-livet måste ställas på paus.

Somliga menar att bokbyten blir bäst om de enbart är öppna för bokbloggare. Det är jag inte särskilt övertygad om. Bokbloggare i all ära - men nä. Hur många renodlade bokbloggare med aktiv blogg finns det? Hur många av dessa utvalda, kravmärkta bokbloggare vill ens vara med på ett bokbyte? Det antal som återstår är en liten skara, krasst sett. Men det är en liten detalj i sammanhanget. Den stora grejen kommer här: Jag menar att den stora variationen av bloggare är just det som kan erbjuda störst överraskning i fråga om bokval till bokvännen. Det kanske betyder att den renodlade, finsmakande bokbloggaren får böcker som hon i smyg rynkar på näsan åt och aldrig själv skulle lägga en spänn på - men som ändå bjuder på en intressant läsupplevelse. Syfte nummer ett med bokbytet är ju: att sprida lästips. Syfte nummer två är: att skämma bort en medmänniska.

Och då är vi inne på presentracet. Det är inte, och har aldrig varit tänkt som, en tävling i finaste prassel eller vad som nu skulle följa med boken. Jag är, om sanningen ska fram, lite oklar över hur det kommer sig att man gör det till en tävling. Vad är det som gör att det känns som en tävling? Det står uttryckligen i regelverket att man ska visa upp/berätta om vad brevet innehåller - och anledningen till att den regeln finns med är dels att det tillhör vanligt folkvett att tacka för det man får (och visa att brevet kom fram - det är en osäkerhetsfaktor med posthanteringen!), dels för att sprida det där lästipset. Eftersom vårt gemensamma liv utspelas på internet, så är det alltså på internet man visar sin tacksamhet och delar med sig av bokens titel.

Jag har snickrat ihop ett frågeformulär för att göra det enkelt för mottagare och avsändare. För mottagaren är det en chans att visa vad man gillar och vad man undviker - i synnerhet är det här frågeformuläret viktigt för den som inte är så personlig i sin blogg utan kanske mest ger recensioner eller boktips. För avsändaren är frågeformuläret en slags checkpoint; blir nu det paket som jag tänkt mig att skicka ett bra paket för mottagaren? Så länge man använder sig av formuläret är allt lugnt. Men om man skriver i formuläret att inget spelar någon roll och att allt blir bra, då bäddar man för problem - om det ändå är så att man har vissa önskemål. Och märk väl: man kan vara aktiv, kravmärkt bokbloggare med tio entusiastiska uppdateringar om dagen, och ändå skita i att läsa igenom vad ens bokvän har för önskemål eller allergier. Då spricker det i alla fall.

Jag tar inte åt mig personligen av det här med att folk skickar begagnade böcker med tefläckar och knöliga omslag, författarsignerade böcker, mjölkchoklad till mjölkallergiker, snitsigt uttänkta temapaket eller överraskningar till hunden... Jag kan inte heller ta åt mig då någon missar sista datum att skicka, skickar ett extra paket bara föratt, eller glömmer att tacka i bloggen. Hur ska jag veta på förhand att någon inte tänker sköta sig eller att någon tänker slå knut på sig för att göra sin bokvän överlycklig? Det ligger liksom helt utanför min kontroll. Jag vet ju inte att det fungerar dåligt förrän det gör det och då är det ju för sent att göra något åt saken... Jag märker inte heller att någon har en alldeles särskild talang för att lysa upp någons vardag förrän det är gjort - men det är ju inte ens att betrakta som ett problem. Bara som en oväntad, underbar bonus.

Det regelverk som jag funderat ihop är inte mer perfekt än vad den som tolkar reglerna är. Det finns tolkningsutrymme, och det gör det för att det ska finnas utrymme för personliga påhitt. Man kan ha betydligt mer styrda regler, t.ex. en nyinköpt pocketbok och en chokladkaka på 200 gram. Då blir det rättvist, men kanske också lite tristare. Jag har inte velat ha det så, men kanske ni vill?

Nu. Sista sucken att säga vad man tycker och lämna konkreta förslag inför ett kommande julbyte.

18 kommentarer:

  1. Det här var första gången jag var med på ett byte och jag har haft jätteroligt.
    Jag kände mig lite hämmad eftersom jag försökte hålla mig till vad mina kompisar gillade, eftersom jag inte själv kanske läste just det.
    Jag är glad att mina hemlisar gillade det jag skickade och på ett fint sätt lätt mig veta att jag missat att man inte ville läsa beg. böcker. Det var helt ok och jag blev inte ledsen. Hade de uttryckt missnöje så hade jag nog slutat swappa.
    Du ska ha stort TACK för att du anordnar detta!

    Konkret förslag till julbyte: Jag skulle vilja skicka en bok jag gillar och en motivering till varför. Det betyder att jag kanske får en bok tillbaka som jag aldrig hade tänkt läsa och det ger ju en läsupplevelse.

    Ett annat förslag för ett annat tillfälleJag har böcker som jag glömt avbeställa från bokklubbar och inte orkat skicka tillbaka - och jag är säkert inte ensam. Det vore kul med ett sånt byte där vi kan byta med varandra, alla dessa oönskade och olästa böcker.

    SvaraRadera
  2. Jag måste säga att jag bara har positiva erfarenheter av bokbytena, det är en otroligt skojig grej och jag tycker att du ska ha en stor eloge som anordnar detta. Sen tycker jag att det kanske är lite jönsigt att säga att man inte tycker om det eller det, eller att folk köper värstingvärstingpaket till någon och bara får en liten fjuttig bok tillbaka...

    Ett tips för att komma ifrån den stora fixeringen vid presentpaketen är ju det som jag var med på första gången, ett bokbyte med begagnade böcker...så man slipper springa runt och köpa nya böcker till de man ska byta med. för på det sättet kommer man ju in på det som bokbytet handlar om...?

    SvaraRadera
  3. Nä, banne mej, jag vill såklart vara med i ett julbyte också! och jag tycker att det skulle kunna vara lite som sommarpåse lyx...? att man fyller en large-påse från posten med roliga och fina grejer så det blir lyxigt och mysigt för den man byter med. Jag tänker lite som Sune "min jul ska vara kul."

    SvaraRadera
  4. Skönt att du inte känner något personligt ansvar när det går mindre bra! Det ska du självklart inte heller! Jag tycker att du gör ett superjobb med att planera detta och förhoppningsvis tillhör de besvikna undantagen. Jag vägrar känna någon prasselhets! Däremot är det väl en god idé att komponera ett paket som man själv skulle uppskatta, utifrån hänsyn till exemplevis allergier hos den man skickar till. Och att tacka ordentligt på sin blogg är så självklart så det kommenterar jag inte ens. Spännande med ett nytt planerat byte! :-)

    SvaraRadera
  5. Så skönt med någon som ryter ifrån lite grann.

    Tänk vad somliga ska göra saker krångligt jämt.

    Själv tycker jag att det är bra med dessa presentationsformulär där jag kan få veta mer om den jag ska skicka till.
    Men i min värld behöver det inte betyda att jag tar någon hänsyn. ;-) Är jag helfrälst SF-läsare och får någon som aldrig läst och inte vill läsa SF så kanske jag ska leta reda på en bra nybörjarbok. Hela finessen är ju att man ibland få saker man inte visste om att man ville ha!

    Det ger fingervisningar men kan aldrg ses som kravformulär. Vet man exakt vad man vill ha och vägrar att bli glad över annat - då ska man köpa sina presenter själv!

    Jag gillar också byte av begagnade böcker, men så är jag ju en ivrig köpare av pocketar som annars bara blir liggande när jag läst dem.

    Å så håller jag med om att man kan vara en läsande person utan att för den skull fylla bloggen med enbart böcker. Juh!


    Fortsätt med dina öppna byten på dina villkor. Vill andra köra andra regler med stiffa hardcore-bibliofiler så kan de väl organisera det själv.

    SvaraRadera
  6. Håller helt med Gumzan som gjorde en kommentar här hos dig under inlägget *Brev på vilo vägar*.

    Och du skall ha ett STORT tack som fixar dessa överrasknings byten och på inget som helst sätt känna dig ansvarig för övrigas eventuella fel och brister.

    Tycker att frågeformuläret är klart bra utformat och ger konkreta besked på vad som inte är lämpligt.
    Ha en skön helg.
    hoppas att solen lyser på dig också.
    Marie:O)

    SvaraRadera
  7. Bokbyten är både kul och bra (och dessutom frivilliga) Vill definitivt vara med i fler. Bara bokbloggar är nog väl svårt, men att bloggen uppdateras minst en gång i veckan är bra. Kanske kunde man också skriva ett inlägg om läsupplevelser och favoritböcker förutom frågeformuläret?!

    SvaraRadera
  8. Jag tycker också att du som vanligt har ordnat ett fantastiskt fint byte!!! Om man väntar sig att få exakt vad man önskar sig i ett byte som det här, kanske man är lite fel ute, varför inte gå att köpa det själv i stället? ;)

    Stort tack!

    SvaraRadera
  9. Håller med ovanstående om att det varit ett fantastiskt byte! Jag tycker bara det varit kul med så många "utomstående" bloggar, skönt att få in lite nya människor! Tror det skulle bli väldigt tråkigt och ovarierat utan dem

    SvaraRadera
  10. Jag håller med de andra - det här har varit kul och jag har fått upp ögonen både för nya böcker och för nya bloggar (en extra bonus liksom). Jag har varit jättenöjd med hon som skickat till mig och samtidigt inte lika nöjd med den jag skickat till - men so what? Jag har ju ändå haft kul med att försöka hitta grejer och jag har ju haft tur som haft en bra hemlig som skickat till mig. Vill jag klaga gör jag det högt i mitt vardagsrum och sedan är det över. Inte behöver jag få utlopp för det i bloggen.

    Tycker du ska ha ett stort tack som ordnat det här, hittade detta av en slump och vill gärna vara med fler ggr!

    Ang. julbyte tycker jag som Hanna - att man får skicka något man själv gillar och förklara varför - låter kul!

    SvaraRadera
  11. För det första ska du ha en stor eloge för att du ordnar sådana bokbyten, inte många (eller någon!) som skulle vilja göra det frivilligt. Jag själv har varit med två vanliga och ett sommarbyte och jag har varit enormt nöjd med alla!

    När det gäller detta med presenteace och att folk börjat klaga, det är väldigt tarvligt och småaktigt!! Om man hade förväntat sig värsta lyxiga, dyra paket....ja, då kanske man borde gått med i ngt annat byte. Man borde uppskatta det att en annan människa tog sig tid och valde ngt till just mig, inte hur mkt den packade ner!!

    Sen tycker jag precis som toffs att vi ska gå tillbaka till det att vi bara byter begagnade (men välbevarade) böcker. Jag gillade också det förslaget som Hanna skrev: att vi skulle skicka en bok vi själva gillade och förklara varför. Det kan ju öppna en hel ny värld av läsupplevelser. Vad det gäller själva prasslet så är det ju up till var och en vad och hur mkt man vill skicka, MEN följa det som ens bokvän svarat på dem förbestämda frågorna.

    SvaraRadera
  12. Kan man inte ha en summa som böcker + prassel tillsammans ska kosta. Då vet man ju på ett ungefär hur mycket det förväntas att man ska skicka. Sedan är det ju upp till var och en om de väljer två-tre böcker och lite prassel eller en bok och mycket prassel.

    Vikt funkar i och för sig också, t ex att det ska rymmas i en M-påse från Posten, men jag har varit med om byten där jag både fått och skickat större påsar än så och då blir det förstås även ett större paket.

    SvaraRadera
  13. Jag har varit med i tre pocketbyten, och anledningen till att jag har varit med flera gånger är så klart att jag har varit nöjd och jag har fått enormt många fina paket och väldigt fina läsupplevelser med mina pocket- och prasselpaket. Jag tycker också att det har varit väldigt kul att tvingas tänkla till och försöka tänka ut böcker som min hemlige bokvän skulle gilla, även om det i svaren på frågeformuläret och i bloggen framgår att vi har olika boksmak. Mitt mål är att kunna skicka iväg böcker som jag har tyckt om och som jag kan stå för samtidigt som jag givetvis vill att mottagaren verkligen ska bli glad.

    Jag älskar att läsa och jag recenserar böcker på min blogg men mitt liv tillåter inte att jag skulle kunna ha en aktiv blogg med uppdateringar flera gånger i veckan om jag skulle ha en renodlad bokblogg, jag skulle med andra ord inte kunna vara med i utbytet om kravet fanns.En aktiv blogg är därför ett bra krav. Men jag tycker inte att man behöver specificera vad en aktiv blogg är. Livet ser olika ut i olika perioder och det kan dessutom hinna hända saker på de tre månaderna som ett bokbyte pågår som gör att man inte vill eller har möjlighet att uppdatera sin blogg lika frekvent under hela bytet, precis som du en bok om dagen är inne på. Jag tycker med andra ord att du har hittat ett vinnande koncept med bytena. Om man har väldigt specifika önskemål med sina paket så måste man ju bara vara väldigt tydligt med det när man svarar på frågeformuläret, t.ex. att jag vill BARA ha chokladkakor som prassel.

    Tack för att du engagerar dig så mycket med att förgylla vardagen för dina medmänniskor!

    SvaraRadera
  14. Åh, jag gillar Hannas förslag om att få någon annans favoritbok med en liten förklaring! Det är alltid roligt att vidga sig.

    Annars är jag nöjd och gillar både idén och utformingen och har nog missat att det är en "tävling" - det hjälper ju bara till att må bra och förgylla vardagen, vilket det oxå gör..

    SvaraRadera
  15. Jag är till att börja med väldigt glad att jag hittade hit och att du har anordnat detta! Tack!

    Jag har ingen bokblogg, har nog inte ens nämnt några böcker alls innan detta utbyte, men det betyder ju inte att jag inte gillar att läsa? Tvärtom, jag älskar att läsa och gillar att få tips om nya författare/böcker. Visst, det kan man få genom att läsa bokbloggar, men får jag en bok, så blir det ju ett "måste" att läsa den och jag vidgar mina vyer. Jag skrev väldigt ospecificerat i mitt frågeformulär av en anledning: Jag är väldigt öppen för nya pyssel och nya böcker. Och det var precis det jag uppnådde, tack vare min duktiga hemliga vän. Jag hade lite svårare att skicka till min egen vän dock, eftersom hon bara ville ha scrapsaker och jag inte pysslar med sådant. Jag vet helt enkelt inte vad som är bra när det gäller sånt.
    Jag skulle tycka att det vore tråkigt om jag inte fick vara med i nästa swap bara för att jag inte är en bokbloggare. Men då får jag väl anordna en swap för andra helt enkelt.
    Tack igen, En bok om dagen för att du ordnade detta! :)

    SvaraRadera
  16. Hej!
    Först och främst vill jag tacka dig för att du ordnar och arrangerar detta med bokbyten.

    Det är jättekul att få skicka paket och få paket och det som är det bästa är friheten att få utforma ett innehåll utifrån egna ideér och med inspiration från bokvännens blogg. Inte för många regler får då dödas kreativiteten tror jag.

    Ett julbyte vill jag hemskt gärna vara med på och hoppas detta med paketbyten kommer fortsätta.

    Hälsningar Marita

    SvaraRadera
  17. Bokbytena förgyller min vardag. Punkt slut.
    Gillar också iden om att skicka en bok som man tycker mycket om.
    Eller kan man ha "plockat ur hyllan och en fin sak"

    Hälsningar
    Oprahbloggen

    SvaraRadera
  18. Va´bra du uttryckte saken, Marita, att inte ha för många regler för bytena, för då är det risk för att kreativiteten dödas eller i all fall hämmas. Enbokomdagen är kristallklar kring reglerna, tycker jag och man måste också komma ihåg att det är en chansning, en kul grej, att packa ett paket till någon man faktiskt inte känner.

    SvaraRadera