söndag 30 maj 2010

Det är mycket nu... - uppdaterat

Som om det inte räckte med allt det där gamla vanliga har vi ju en student i huset i år, igen. Den här studentskan har, som tidigare nämnts, väldigt sjå med att hitta klänning. Igår gjorde vi ytterligare ett försök att hitta en studentstilig outfit - och eftersom tiden går med en väldig fart så här precis inför examen var det rätt nödvändigt att verkligen fixa det där inköpet. Men hur gick det, då? Ja, jag kan säga att studentskan handlade! Det blev en hundbädd, en agilitytunnel, tuggben och en hundfilt.

Vi hade stundtals sällskap av Modemedveten Lillasyster igår, under studentklänningsletandet. Ibland drev hon iväg på egna äventyr och fastnade i provhytter här och var, men hon var någonstans i närheten i alla fall. Efter att studentskan hade provat några vita klänningar i trendiga butiken, några andra i tjusiga butiken - och dessutom fastnat inuti en och behövt hjälp med att ta sig loss - var hon redan less. I nästa butik lastade hon på sig alla vita klänningar hon hittade, sen plockade hon upp telefonen och ringde lillasyster med ordern: Kom och prova klänningar! Lillasyster dök ganska snart upp, smått förvirrad och undrade vad hon skulle prova för klänningar - varpå studentskan räcker fram sin bunt och menar att hon kan testa dem Om någon skulle se bra ut, så skulle sen studentskan själv prova den också... Bra strategi, tyckte jag som verkligen förstår provrumsmotståndet. Dessvärre tyckte inte lillasyster det, utan studentskan fick vackert prova sina klänningar själv.

Hur det blir med studentkläder står fortfarande skrivet i stjärnorna. Jag såg för övrigt stjärnor en stund igår, efter det att studentskan drämt ett stöldlarm i skallen på mig då jag skrattade en gång för mycket. Idag ser jag bara vanligt tråkigt damm överallt. ;-)


Vi byter rum också, jag och studentskan. Hon har bott uppepå, i ett nätt rum med snedtak. Jag har haft mitt arbetsrum på bottenplan, i ett lite större rum - med gott om plats för ett rejält arbetsbord, familjens datorplats, några bokhyllor av Billy-liknande slag, ett par stora byråer och en väggfast garderob. Det blir väldigt spännande det här! ;-)

Det finns en god chans att jag kanske läser ut min Nora Roberts när som helst nu. Det hade kunnat inträffa redan igår kväll, men plötsligt gled ögonen igen då jag låg i sängen och läste, och jag befann mig i en märklig dröm där alla provade klänningar.

Högst ostrukturerat inlägg, men som sagt: Det är mycket nu. ;-)

Uppdatering: Jag glömde nämna att jag även försökte muta studentskan. "Köper du en klänning så bjussar jag på en mjukglass!", sade jag. "Aldrig säger du så när jag ska handla kläder", muttrade lillasystern. ;-)

3 kommentarer:

  1. Men ett väldigt roande inlägg! =)

    SvaraRadera
  2. Om hon inte hittar någon lämplig klänning kanske det finns något vitt lakan hon kan drapera över sig lite chiqt! Jag såg en sån kreation i en modetidning för ett tag sen :-)

    SvaraRadera
  3. Härligt inlägg om livet med barn :-) Dom är underbara nästan jämt. Visst är det fantastiskt att syskon kan bli så olika trots samma uppväxt.

    SvaraRadera