tisdagen den 27:e juli 2010

Kaja-böckerna, av Ester Ringnér-Lundgren

Den första boken om Kaja - Kaja och spökbåten - skrev Ester Ringnér-Lundgren 1962. Fram till år 1968 utkom totalt sju böcker om Kaja på B. Wahlströms förlag; flickböcker med röda ryggar.


Kaja är fjorton år då serien börjar. Hennes syster Lilian är ett år äldre och brodern Lasse hela tre år äldre. De tre syskonen bor tillsammans med pappa sjökaptenen och mamma i en gammal villa nere vid hamnen. Utsikten över havet är enligt Kaja själv "vidunderlig" och trots att det är länge till dess att hon ska flytta hemifrån gruvar hon sig redan en aning för att förlora havsutsikten...

I grannhuset bor hamnkaptenen med sin familj; tant Kerstin och sönerna Tobbe och Petter. Lasse är bästa kompis med bröderna och de hänger jämt ihop. Kaja har ett gott öga till Petter, men eftersom det här är flickböcker från sextiotalet händer inte mycket mer mellan Kaja och Petter än att de tycker mycket om varandra, de håller händer och pussas lite försiktigt. De är båda ense om att de är gammeldags och smått fåniga, men de tänker hålla fast vid varandra livet ut... ;-)

Nu är det dock inte den försiktigt spirande kärleken mellan Petter och Kaja som är huvudsaken i berättelserna om Kaja, utan det är Kajas förmåga att ständigt hamna i trassel - och med trassel menas smuggelhärvor, narkotikaaffärer eller liknande saker. Mystiska saker. Det är blinkande sken om natten som signalsystem mellan brottslingar, figuriner som gömmer guld, tavlor som döljer florstunna ark med hemliga formler och broderade väskor med narkotikagömmor... Och det är alltid just Kaja som tycker att något verkar konstigt, som snavar över något hon inte skulle ha lagt märke till, som ser att något är galet och som listar ut hur lösa trådar hänger ihop! Såklart! Havet spelar stor roll i böckerna, dels eftersom många av äventyren på ett eller annat sätt har med havet att göra, dels därför att ungdomarna i böckerna har en speciell känsla för havet.

De olika härvor och affärer som Kaja dras in i är allihopa sådana som känns högst realistiska om man tänker sig sextiotalets Sverige. Hon befinner sig hela tiden i utkanten av brottsligheten (alltså, aldrig i direkt livsfara) och när hon känner att konstigheterna växer sig ohanterbara eller då konstigheterna uppenbart döljer ett brott - då vänder sig Kaja (tillsammans med syskon och kamrater) till någon vuxen som de har förtroende för. Och det finns gott om vuxna som har ungdomarnas förtroende i den här bokserien! De vuxna är närvarande och pålitliga (ja, om de inte är skummisar, förstås!), och det känns trevligt.

Somliga äventyr utspelar sig under sommarlovets ledighet, någon gång befinner sig Kaja vid något pensionat någonstans för att vila upp sig och andra gånger råkar hon in i trassligheter mitt under pågående termin. Det är en rätt skön blandning av ledighet och vardag i bokserien; det är inte ett ständigt pågående sommarlov utan tiden rullar framåt i maklig takt så som den i verkliga livet också gör. Att tiden går medför också att Kaja (och syskonen och vännerna) också blir något äldre innan bokserien är slut, men det är en detalj som inte särskilt poängteras.

Har du en liten passion för till exempel Lotta-böckerna (som är skrivna av samma författare, under pseudonymen Merri Vik) eller om du bara är allmänt förtjust i gamla flickböcker, kan jag rekommendera Kaja-böckerna! Jag läste aldrig de här böckerna som ung, utan jag har upptäckt dem först under senare år och då har jag samlat ihop de flesta titlar som ingår i serien. Jag saknar för övrigt För fulla segel, Kaja och är det någon som kan tänka sig att sälja sitt exemplar till mig för en vettig peng så är jag intresserad!

6 kommentarer:

  1. Dom har jag läst och vadjag kommer ihåg så gillade jag dem =) Kul med en nostalgitripp..

    SvaraRadera
  2. Spännnade! Jag är ju ett stort fan av Lotta-böckerna, men har aldrig läst en Kaja-bok. Ytterligare en sak att hålla ögonen öppna efter på loppis! :)
    Tack för tipset!

    SvaraRadera
  3. Kaja-böckerna har jag aldrig läst, blev däremot sugen på att läsa mina gamla Kitty-böcker nu, om jag bara kan hitta dem i källaren...

    SvaraRadera
  4. Karin; Ja, det var en nostalgitripp att läsa!

    Jo; Klart värt att kika efter andra Ester Ringnér-Lundgren! Gör det! ;-)

    Eve; Ja, Kitty läste man också tills ögonen blödde... ;-)

    SvaraRadera
  5. Jag läste ocksåen massa Kittyböcker och bröderna Hardy. Sen läste jag hästböcker, förstår inte varför eftersom jag är rädd för hästar. Så läste jag Lotteböcker av Sven Ericson och Petraböckerna av Tulla Hagström. Sen var det några om en häst som hette Pysen. Jag har säkert 100 Wahlströms ungdmsböcker med röd eller grön rygg.

    SvaraRadera