måndag 15 november 2010

Frankenstein, av Mary Shelley

Argasso har gett ut Frankenstein som seriealbum - och lite lätt skeptisk var jag men jag ville ändå prova på att läsa romanen i serieform. Och redan här måste jag tala om att albumet visade sig vara riktigt bra ! Jag tycker väldigt mycket om hur stämningen fångats i illustrationerna; det är dramatiskt, fängslande och allt det där som är så typiskt den gotiska skräckromanen kommer verkligen fram på ett härligt sätt. 

Jag tänker att det här är ett seriealbum för den som är hyfsat god läsare - inte precis något att läsa för den som har svårt att hålla isär olika perspektiv eller som rör ihop olika personer och miljöer. Först har vi ju ramberättelsen; Robert Walton som, på väg till nordpolen, berättar om den äventyrliga resan i brev hem. Helt oväntat - för den som aldrig hört talas om Frankenstein! - råkar Waltons män få syn på en gigantisk varelse och strax därefter även en man i dåligt skick. Mannen som är i dåligt skick är Frankenstein, och han bestämmer sig för att berätta om den gigantiska varelsen; ett monster som han skapat. Där avbryts ramberättelsens brevskrivande för att istället ge plats för hur Victor Frankenstein berättar sin historia för Walton. Det är en lite småkrånglig men oerhört fängslande händelsekedja som rör sig över stora delar av världen och rymmer de tidstypiska inslagen för romantiken, som djupaste kärlek och svartaste hat. Mot slutet av historien återupptas ramberättelsen och Walton berättar det sorgliga slutet i brev hem.

Det här är ett riktigt fint alternativ till att läsa berättelsen om Frankensteins monster i klassisk form! Mina allra varmaste rekommendationer!

(Bok och bild från förlaget.)

4 kommentarer: