tisdag 6 december 2011

Till den som vill ha något som grundar för lite eftertanke och filosoferande...

Ja, somliga böcker är man ju liksom inte klar med, bara för att man har läst ut dem - ni vet? Och egentligen är det väl de böckerna som är de allra bästa? Som liksom nästlar sig in i en, och inte lämnar en ifred...


Dödssynden har osedvanligt fult omslag, tycker jag. Eller, det är väl inget fel på själva bilden - det är de där rödgula blafforna som förstör, tycker jag. Men insidan är så mycket bättre än vad omslaget låter en ana! Jag har skrivit om boken här, för den som vill veta hur jag tänkte om den. Det finns för övrigt en superfin pocketutgåva för den som läser på engelska.

Niceville har snyggt omslag, å andra sidan... En sak som lockat till debatt är hur man kan översätta The Help till Niceville, och det kan man ju fundera över. Ända tills man har läst boken. Sen vet man! ;-) Jag ångrar verkligen inte att jag läste boken - men vill du veta vad jag tänkte om den, lite mer ingående, så kan du läsa här.

Jacobs värld har jag läst på engelska, då med titeln House Rules och jag kan alltså egentligen inte säga så mycket om hur den funkar i översättning - men jag kan inte tänka mig annat än att den duger alldeles utmärkt! Den utspelar sig i modern tid, till skillnad från de båda andra böckerna, och passar alltså för den som inte är så förtjust i historiska berättelser. Här har jag skrivit om den!

Så. Del två i julklappstipsandet! ;-)

1 kommentar:

  1. Åh, jag läser "Niceville" just nu, började precis. Såg även att du läser "Vickis Vintage Butik", har läst den och den är verkligen en favorit! Sträckläste den som en galning, och då är jag ändå bara 14 år. :)

    SvaraRadera