onsdag 21 november 2012

Virkade snöstjärnor

Ni minns boken som jag fick hemskickad, den där med hundra snöstjärnor att virka? Nu har jag testat att virka reflexstjärnor!

Jag använde mig av bomullsgarnet Bianca och en tråd reflexgarn i tjockleken 0,37 mm. Det är egentligen fel att kalla den där reflextråden för garn. Det borde heta tråd, helt enkelt. Garn är tjockare! Och 0,37 mm är tunt, mycket tunt. Tunnare än jag fattade.

I alla fall, så här ser stjärnorna ut när de är halvfärdiga:

Virknål 2,0 - lite för spinkig trots att jag brukar virka Bianca med den storleken.

Virknål 2,5 - perfekt. Reflextråden är lite bångstyrig.

Och har jag fotat när stjärnorna är färdigvirkade? Nä. Har jag fäst trådarna? Nä. Men ni får föreställa er. De är lika snygga som förebilderna ur boken. ;-)

Att följa bokens mönster var en barnlek. Superenkelt! Nu har jag inte testat mer än några stjärnor, men det går liksom inte att göra fel när man har både skrivet mönster och ritat diagram...

Min plan nu, den är att köpa lite tjockare reflextråd. Det är på ingående till en garnaffär nära mig. Om den är så tjock som jag har tänkt, kommer jag att testa en annan grej som jag har tänkt på...

6 kommentarer:

  1. det blev ju jättefint :)

    SvaraRadera
  2. Fina!
    Kan man använda den där reflextråden till brodering?
    Tänkte på att kanske brodera ngt fint på lillemans ytterkläder. Istället för att köpa reflexer som ändå blir borttappade.
    Är den dyr förresten??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det tror jag absolut att man kan! Jag betalade 90:- för 50 meter och det verkar vara vad man får punga ut men kanhända har jag letat dåligt.

      Radera
  3. Jo, jag har också gjort X antal stjärnor. Starkt beroendeframkallande! ;-)

    SvaraRadera
  4. Tack, vilken bra idé med reflextråden!

    SvaraRadera